In 2012 schafte de overheid de ‘rode’ diesel voor landbouwvoertuigen af, wat leidde tot hogere kosten voor agrariërs. Nu brengt het nieuwe kabinet met het hoofdlijnenakkoord ‘Hoop, Lef en Trots’ goed nieuws: de rode diesel keert in 2027 terug, wat boeren en tuinders 28 cent per liter kan besparen. Terwijl de agrarische sector dit verwelkomt, blijft de vraag wat Brussel hiervan vindt. De Europese verkiezingen op 6 juni zullen hierin mogelijk een belangrijke rol spelen.
We keren even terug naar het jaar 2012. De overheid besloot destijds dat de ‘rode’ diesel voor landbouwvoertuigen per 1 januari 2013 werd afgeschaft. Dit was uiteraard in het kader van welbekende bezuinigingen door de overheid. Dit leidde ertoe dat de accijns van rode diesel op het niveau van ‘witte’ diesel werd gebracht. Tegen de prijzen van toen kostte dit een agrariër circa 20 cent per liter diesel.
Rode diesel werd op dat moment vooral gebruikt in de land- en tuinbouw. De ‘rode’ diesel had in feite dezelfde kwaliteit als gewone diesel. De rode kleurstof die aan de diesel werd toegevoegd maakte het voor de douane echter eenvoudig om te controleren op illegaal gebruik. Voor bijvoorbeeld particulieren was het namelijk verboden om de brandstoftank van de auto te vullen met de goedkopere ‘rode’ diesel. In feite pleegde je dan namelijk fraude, omdat je de belasting op de diesel niet hebt betaald.
Net zoals het welbekende ‘kwartje van Kok’ zou je verwachten dat een eenmaal genomen bezuinigingsmaatregel permanent is, zodat we de ‘rode’ diesel nooit meer terug zouden. zien in bijvoorbeeld de agrarische sector. Maar mogelijk gebeurt het dan toch! Met de titel ‘Hoop, Lef en Trots’ heeft ons toekomstig kabinet namelijk hun hoofdlijnenakkoord recent bekend gemaakt. Een opmerkelijk punt uit dit hoofdlijnenakkoord is de (mogelijke) terugkeer van rode diesel voor boeren, tuinders en loonwerkers. Uiteraard is sinds het jaar 2013 de terugkeer van rode diesel al meerdere keren via diverse ingediende moties bij de Tweede Kamer aangebracht. In 2022 werd zelfs een motie aangenomen om te onderzoeken of de rode diesel kon terugkeren. Dit uiteraard om de gestegen brandstofkosten te verminderen. Het kabinet zei echter de hele tijd: ‘Het kan niet en het mag niet!’
Het hoofdlijnenakkoord neemt nu echter een andere wending. Daarin valt namelijk te lezen dat het kunnen verdienen van een goede boterham de kern is van het land- en tuinbouw, visserij- en natuurbeleid. Onze boeren, tuinders en vissers moeten worden gekoesterd, omdat ze belangrijk zijn voor onze voedselvoorziening en het Nederlandse cultuurlandschap. Het verdienvermogen van boeren en tuinders moet worden verstrekt aldus het beoogde kabinet. De terugkeer van rode diesel vanaf het jaar 2027 is daarbij een belangrijke eerste stap. Dit moet deze beroepsgroep een besparing van 28 cent per liter op gaan leveren. Voor de grootschalige tuinbouw in de Betuwe zou deze terugkeer een financiële opsteker zijn!
Mike Hardeman
Meer weten over welke fiscale voordelen er voor jou kunnen zijn? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen!